Busca al meu bloc!

dissabte, 21 de novembre del 2009

SETMANA D'ACTIVITATS EXTRAORDINÀRIES (16-20 de novembre de 2009)

La intenció d'aquesta setmana de pràctiques fora de la Facultat és que els alumnes tinguem un primer contacte amb la realitat educativa, que continua a 2n, 3r i 4t.

Amb les pràctiques es fomenta el coneixement de la diversitat i la pluralitat dels models d'intervenció en diferents àmbits, i s'aprèn a adaptar l'enfocament dels problemes a cada context. També es pretén establir relació entre la fonamentació reflexiva i crítica de l'estudiant sobre la pràctica educativa.

OBJECTIUS GENERALS DE LA SETMANA:
- Prendre consciència de la responsabilitat educativa de les escoles, centres, institucions, organitzacions i entitats educatives, a través d'apropar-se a la seva realitat.
- Observar i reflexionar sobre els esdeveniments, actes, xerrades i visites en què es participi.
- Participar activament i amb interès en les diferents activitats proposades.
- Apropar-se al rol de mestre/a.

A continuació faré un breu resum de les activitats de la setmana:

DILLUNS 16

· Activitat: Conferència a càrrec d'Eulàlia Bosch, sobre el que comporta FER DE MESTRE.
· Hora: 8.30 a 10.00 h.
. Lloc: Auditori de la Facultat

En aquesta conferència que vam assistir, l'Eulàlia ens va explicar les claus per ser un bon mestre i la importància que té l'escola per al nostre ofici. Va donar consells, opinions i fins i tot va ensenyar-nos, a través de la pàgina www.anycerda.org, que les escoles són tan importants que en aquesta pàgina les situen al mapa.

Una de les moltes frases que em van agradar va ser :" TOTS FEM DE MESTRES DE TOTS", ja que em va fer reflexionar que no només som els mestres o futurs mestres els que ensenyem, sinó que a través de les experiències que ens proporcionen els nens també podem aprendre.

DILLUNS 16

· Activitat: Conferència a càrrec de José Manuel Pérez Tornero i Santiago Tejedor, sobre la WEB 2.0 i l'educació al Cibernàrium.
· Hora: 11.00 a 14.00 h.
. Lloc: Cibernàrium de Nou Barris, espai de Barcelona Activa

En aquesta conferència que vam assistir, ens van presentar la Comunicació i l'Educació en la WEB 2.0. Van explicar que el Ciberàrium és un centre públic i obert d'alfabetització i capacitació digital, on es forma i es divulga sobre l'ús d'aquesta. Aquest es proposa posar a l'abast dels ciutadans l'accés a les noves tecnologies i com utilitzar-les.
Ens van passar un test de preguntes tancades sobre la utilització de programes. Acte seguit van exposar-nos el tema de la conferència, i després ens van passar un vídeo sobre dades de la xarxa.
Després vam acabar fent un debat sobre les noves tecnologies i l'ús d'aquestes.

Una de les moltes frases que em van agradar va ser :" La WEB 2.0 ens obliga a aprendre a: veure, escola, llegir, escriure, gestionar i innovar. ", ja que em va fer reflexionar que hem d'utilitzar més aquest recurs, que ens permet un aprenentatge obert i exploratiu, que aboleix murs i acaba amb l'escola-guarderia.


DIMARTS 17

· Activitat: Estada a una escola pública de Cabrils amb la Chantal Matallana Bejarano, estudiant de 3r curs de Magisteri a Blanquerna
· Hora: 9.00 a 17.00 h.
. Lloc: CEIP Mas Maria (CABRILS)

En aquesta pràctica al Mas Maria la Chantal em va presentar i ensenyar l'escola i els seus mètodes d'estudi, i em va explicar la seva pròpia experiència de pràctiques escolars.
Em va preparar un full per a l'acompanyament al centre de pràctiques, on em va donar uns aspectes claus per a tenir en compte per a l'observació d'aspectes rellevants.
Al final del dia vaig estar molt content d'haver escollit aquell centre, ja que em van tractar molt bé i els professors i la directora em van atendre molt bé. A més a més, la Chantal em va explicar moltes coses que em podien afavorir a l'hora de realitzar l'exposició oral a Seminari, cosa que li agraeixo molt.


DIMECRES 18

· Activitat: Visita a un centre socioeducatiu
· Hora: ...
. Lloc: Casal d'Infants del Raval


En aquesta visita em vaig poder adonar que l'entorn cultural i l'entorn social tenen una gran influència sobre l'escola, ja que molta gent de la que acudia a aquell centre era gent amb necessitats i problemes que molts de nosaltres no tenim. A més em van poder conscienciar de la importància dels voluntàris en l'àmbit socio-educatiu, ja que molts dels "treballadors" d'aquest centre (600 voluntaris i 150 empleats fixes)són col·laboradors, que és una tasca que jo personalment valoro.
També des d'aquí m'agradaria fer una queixa sobre la possible crisis, ja que l'ajuntament té suficients diners per invertir en nous contenidors i no en té per oferir més ajudes a centres com aquest.


DIJOUS 19

· Activitat: Visita a un centre educatiu escolar amb la companyia de la Montserrat Margenat
· Hora: 9.30 a 11.30 h.
. Lloc: CEIP Pompeu Fabra


En aquesta visita vam tenir una explicació de la directora Leonor Carbonell sobre els projectes de treball als cicles mitjà i superior, on s'explicaven els fonaments de l'educació d'avui, el paper del professorat en l'educació al s. XXI, els papers de l'alumnat, els moments organitzatius de l'escola,... entre d'altres.

Després d'aquesta interessant explicació, i ja per finalitzar la visita, la Leonor ens va ensenyar el centre, les aules, els espais de lleure i demés, per fer-nos veure la distribució dels espais, els càrrecs dels alumnes i la forma de treball del centre, els projectes de treball.


DIVENDRES 20

· Activitat: Visita a un espai educatiu d'una entitat o exposició d'interés públic
· Hora: ...
. Lloc: Museu Molí Paperer de Capellades