Busca al meu bloc!

dijous, 3 de desembre del 2009

Justificació de l'associació de cadascuna de les experiències fetes a classe amb les metàfores de l'aprenentatge amb ordinador.

Charles Crook planteja quatre usos de l'ordinador relacionats amb una metàfora. Vol explicar com la tecnologia pot ser una eina molt útil per ensenyar o ajudar a aprendre.
Tot seguit relacionaré les metàfores de l'aprenentatge amb ordinador de Crook amb les experiències fetes a classe:


La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.
En aquest cas l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle.
Gràcies a aquesta informació puc relacionar aquesta metàfora amb l'activitat "Utillatge químic" de "Zona Clic", ja que allà l'ordinador ens proporciona informació a l'inici sobre els noms del material de laboratori, després responem i l'ordinador ens avalua.


La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
En aquesta metàfora es fa referència a l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. El nen està en un ambient d'aprenentatge per descoberta, on és reflexiu i actiu; és ell qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.Parlaríem d'una descoberta guiada . El paper del mestre seria doncs el de seguir el procés de treball del nen i, quan ho consideri oportú, plantejar preguntes que serveixin de guia a la reflexió del nen.
Gràcies a aquesta informació puc relacionar aquesta metàfora amb l'activitat del programa de la Tortuga (LOGO), on es donen ordres especifiques per tal de poder construir qualsevol objecte que se’ns passi pel cap.



La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
En aquesta metàfora es fa referència a que els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous.L'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat en Crayon Physics.
Gràcies a aquesta informació puc relacionar aquesta metàfora amb l'activitat del programa "Crayon Physics", on fem que la rodona s'acosti a l'estrella en cada pantalla dibuixant figures que ho permetin, i així li "manem" a l'ordinador les tasques que ha de fer.



La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
En aquesta metàfora es fa referència a que l'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.
Gràcies a aquesta informació puc relacionar la metàfora amb la correcció del dictat, ja que els marcadors de colors ens permeten remarcar els errors.